Sunday, October 19, 2025

Li-Ion aku kämpingu dušiseadmes

Väga levinud toode ja saime ka kaks aastat tagasi ühe sellise kingituseks.
Paraku töötas seade ainult ühe hooaja. Seisis talvekese ja järgmisel kevadel enam ei toiminud.
Muukisin lahti ja ei osanud muud arvata kui et laadimiselektroonika on untsus.

Pumbaseadme elektroonika oli ülikompaktselt disainitud, kõik mahtus 2,3cm läbimõõduga moodulile, mis ümbritses toitepesa (kuhu käis pulkpistik, mille juhtme teises otsas oli USB pistik) ja kogu töö tegi ära tark laadija-kontrollerkiip AP5056 koos kolme MOSFET-transistoriga 5352A, mis paistsid kontrollivat aku koormusvoolu. Ühesõnaga, LiIon aku oli korralikult kontrollitud - kõik pinged, voolud ja temperatuurid. Aga miskit sellel moodulil untsus oli ja ei hakanud remontima. Kahtlustasin AP5056 kiipi, kuid järeleuurimisel selgus, et sellel on ka "kõhu all" soojuseralduskontakt, mis teeb elemendi eemaldamise ja uue tagasijootmise ülitülikaks. Jätsin remondimõtte katki.

Siis aga saatus pöördus - kinkijad tundsid huvi, et kuidas dušs töötab ja kuulnud, et rikkis, siis kingiti uus samasugune. Ju nad olid hulgi hea hinnaga suurema koguse hankinud :-)
Ja töötas ka see vaid ühe hooaja... 

Mis seal ikka, kruvisin uue lahti ja selgus, et seekord on elu lihtsam - rikki oli läinud nupplüliti. Selle sai aga muretult eelmisest dušiseadmest ja tõesti - kõik toimis taas. Aga ainult ühe saunakorra... 

Kruvisin lahti ja selgus, et vesi oli sisse pääsenud - üks rõngasfilter oli puudu... vesi teeb aga pinge all olevatele seadmetele palju paha ja nüüd tuli kontroller täiesti ühemõtteliselt maha kanda.

Kaks rikkis seadet, millel kõik ülejäänu oli komplektne ja toimiv, ei andnud enam rahu ning otsisin kontrollerimoodulile asendust. Samasugust ei leidnud, aga oli ohtralt pakkumisi  USB-C sisendiga TP4056 laadurkiibiga moodulile. Funktsionaalselt ja parameetritelt sama, mis AP5056.

Hulgi oli odavam ja ostsingi Amazonist kohe komplekti mooduleid, et saaks rahulikult katsetada.

Neil moodulitel oli koormuskontrolliks eraldi kiip DW01-A koos dual-MOSFET transistoriga 8205A. Ainuke erisus, et aku temperatuuri mõõteahel oli realiseerimata (moodulil elektriliselt välja lülitatud). 

Ühendasin ära, laadis akut nagu kulda, aga pumbamootorit käima ei tõmmanud, ainult väike nõksatus käis läbi. Mooduli koormusvooluks oli märgitud 3A ja võis arvata, et kuna elektrimootoril on äkiline käivitusvool, siis aktiveerus kaitselülitus. 

Selgus ka, et et ega koormusvoolu suuremaks ei anna reguleerida, sest see on seotud pingelanguga avatud MOSFET transistoridel ja see on nagu on (kaks MOSFET transistori paralleelselt 8205A kiibis). Voolu suurendamiseks tuleks MOSFET kanali takistust vähendada, mis tähendaks enamate transistoride paralleelset ühendamist. Ahhaa, sellepärast oligi orginaalmoodulil kolm MOSFET transistori paralleelselt!
Aga saab ka teisiti - takisti voolu piirama. Katsetustel selgus, et 0,47 oomine takisti oli täiesti kohane ning 0,39 ebastabiilne (mootor vahel käivitus, vahel mitte). Ju siis tõde on kusagil vahepeal, aga ei hakanud pindu lõhki ajama, jätsin 0,47 oomise. Iseenesest on saada takistustraati, mille pikkusega mängides saab kätte mistahes kauni takistuse. Tagasilöögiks on see, et märgatav osa aku energiast läheb nüüd pumba töötades takistil raisku. 1A koormusvoolu korral pingelang 0,47V. Laetud aku u 4V pingest on see 12%. 2A koormusvoolu korral 24%, mis on juba tõsine kadu.

Kleepisin mooduli liimipüstoli abil korpuse siseküljele, monteerisin pumba kokku, unustamata pisikest rõngastihendit ja ... vett tuli täitsa kenasti. M.o.t.t. :-)

...laadin varsti ka mõned pildid. Voolavast veest nt ;-)




No comments:

Post a Comment

Followers